”Œdipe” revine triumfal – capodopera lui George Enescu, într-o montare spectaculoasă la Opera Națională București
Opera Națională București prezintă pe 30 noiembrie și 1 decembrie 2024, de la ora 18:00, două reprezentații excepționale ale capodoperei lui George Enescu, ”Œdipe”, un spectacol care revine într-o nouă montare a acestei opere monumentale și care promite să fie un eveniment cultural major în peisajul artistic românesc.
Oedipe – Opera Nationala Bucuresti – YouTube
Pentru orice om de cultură român, opera „Oedip” de George Enescu reprezintă un pilon fundamental al patrimoniului muzical național. Această capodoperă, compusă între 1910 și 1931, este considerată una dintre cele mai importante opere ale secolului XX la nivel mondial. Complexitatea sa muzicală, profunzimea psihologică a personajelor și tratarea inovatoare a mitului grec fac din „Oedip” o experiență artistică unică și copleșitoare.
Opera Națională București ocupă un loc special în istoria acestei lucrări monumentale, fiind singura instituție din România care deține drepturile de reprezentare a operei „Oedip”. Acest privilegiu transformă fiecare spectacol într-un eveniment cultural de anvergură, oferind publicului român șansa rară de a asista la interpretarea acestei capodopere pe o scenă autohtonă. Pentru orice iubitor al culturii române, prezența la o reprezentație a operei „Oedip” la Opera Națională București nu este doar o oportunitate, ci aproape o datorie culturală, o modalitate de a se conecta direct cu una dintre cele mai înalte realizări ale geniului artistic românesc.
Sub bagheta renumitului dirijor Tiberiu Soare, ”Œdipe” aduce pe scenă o distribuție de excepție, în frunte cu baritonul Ionuț Pascu în rolul titular. Alături de el, spectatorii vor putea admira performanțele unor artiști consacrați precum Horia Sandu (Tirésias), Dan Indricău (Créon), și Oana Andra (Jocaste), printre alții.
”…Sunt absolut fascinat de muzica pe care ne-a lăsat-o George Enescu și de personalitatea acestui mare compozitor român. Sunt un admirator necondiționat nu neapărat pentru că mi s-a indus acest lucru încă de mic, ci pur și simplu luând contact cu muzica lui. Putea fi de orice naționalitate de pe glob. Toată moștenirea lui artistică respiră umanitate de tip universal, Enescu este unul dintre ultimii mari umaniști de care am putut să ne bucurăm. A făcut totul dintr-o dragoste profundă pentru Om. Dacă restrângem puțin discuția ajungând la tragedia lirică Oedip, lucrarea pe care a iubit-o cel mai mult, aceasta are în centrul muzicii și libretului ideea confruntării dintre Om și propriul său destin. Eu unul o citesc într-o cheie umanist-existențialistă. În răspunsul lui Oedip din dialogul cu Sfinxul din actul al II-lea, rezidă întreaga esență a opusului: Omul este mai puternic decât Destinul, deși legenda Sfinxului ne spune altceva în mitologie. Felul în care Enescu, împreună cu libretistul Edmond Fleg gândesc modul în care Sfinxul pune întrebarea, îl așează pe compozitor pe o poziție din care poate conversa de la egal la egal cu acel Creator a cărui prezență se face simțită „undeva deasupra bolții înstelate”, cum spunea Schiller. Am avut foarte multe de învățat de la Enescu și din complexitatea partiturilor acestuia: ce înseamnă să notezi anumite lucruri, meticulozitatea cu care Enescu a notat fiecare parte din orchestră nu este nemaiîntâlnită, dar extrem de rară printre marii compozitori. Într-o primă fază, muzicienii nu trebuie decât să citească cu atenție ce scrie acolo și să interpreteze ca atare și imediat iese interpretarea pe care și-ar fi dorit-o Enescu. El face parte din compozitorii care m-au învățat să citesc cu adevărat un text muzical, pentru că el coboară la un asemenea grad de detaliu încât te obligă să stai acolo și să vezi exact cum a vrut să se desfășoare lucrurile…” – Tiberiu Soare, dirijor.
Această nouă producție poartă semnătura regizorului italian Stefano Poda, cunoscut pentru abordările sale inovatoare și vizuale spectaculoase care semnează atât regia, cât și decorul, costumele, luminile și coregrafia, promițând o experiență artistică unitară și completă.
Opera, compusă de George Enescu pe libretul lui Edmond Fleg, explorează mitul clasic al lui Oedip într-o manieră profundă și complexă. Cu o durată de 3 ore și 15 minute și interpretată în limba franceză (cu supratitrare), spectacolul oferă publicului o incursiune fascinantă în lumea antică grecească, îmbogățită de perspectiva muzicală unică a lui Enescu.
Premiera mondială a operei ”Œdipe” a avut loc la Opera din Paris în 1936, iar această nouă montare la București reafirmă importanța și actualitatea sa în repertoriul operistic mondial.
Spectacolul beneficiază de participarea Corului de Copii, Baletului și Orchestrei Operei Naționale București, sub coordonarea dirijorilor de cor Daniel Jinga și Adrian Ionescu. Este de remarcat prezența unor elemente inovatoare în această producție, cum ar fi coregrafia semnată de Silvia Sisto și contribuția regizorului asociat Paolo Giani, care adaugă noi dimensiuni interpretative operei.
”Œdipe” de George Enescu rămâne una dintre cele mai importante creații muzicale românești și una dintre operele fundamentale ale secolului XX, iar această nouă montare la Opera Națională București oferă publicului ocazia de a redescoperi profunzimea și frumusețea acestei creații, într-o interpretare modernă și captivantă.
Descoperiți magia unei opere care a cucerit lumea! Lăsați-vă purtați de geniul lui George Enescu și de viziunea spectaculoasă a lui Stefano Poda în cele două reprezentații de pe 30 noiembrie și 1 decembrie, de la ora 18:00, la Opera Națională București!
Informații despre stagiunea 2024-2025, cât și calendarul spectacolelor și evenimentelor desfășurate la Opera Națională București puteți afla de pe site-ul oficial: https://www.operanb.ro/, de pe pagina de Instagram https://www.facebook.com/operanb.ro/, sau de pe pagina de Facebook: https://www.instagram.com/operanationalabucuresti/. Biletele pot fi achiziționate atât on-line de pe situl https://tickets.operanb.ro cât și de la casa de bilete aflată în incinta operei din Bd. Mihail Kogălniceanu 70-72, sect. 5.