”România Educată” sau ”România Favorizată”? Controversa indemnizațiilor de merit acordate de Ministrul Ligia Deca
Proiectul prezidențial ”România Educată”, lansat cu mult entuziasm de președintele Klaus Iohannis și susținut de ministrul educației Ligia Deca, și-a propus să transforme fundamental sistemul de educație din România. Scopurile declarate ale acestui proiect includeau modernizarea infrastructurii educaționale, îmbunătățirea calității actului didactic și reducerea abandonului școlar. Cu toate acestea, criticii proiectului au subliniat că inițiativa a avut numeroase deficiențe, producând efecte mai degrabă negative decât pozitive asupra sistemului de educație.
Unul dintre principalele argumente împotriva proiectului ”România Educată” este lipsa de transparență și consultare publică reală în procesul de elaborare și implementare a reformelor. Mulți profesori, părinți și experți în educație au fost excluși din dezbaterile esențiale, ceea ce a dus la decizii care nu reflectă nevoile și realitățile din teren. De exemplu, modificările curriculare au fost adesea criticate pentru că au fost impuse fără a ține cont de feedback-ul celor direct afectați, rezultând într-o confuzie și rezistență la nivelul școlilor.
Pe de altă parte, infrastructura educațională din România a rămas într-o stare precară, în ciuda promisiunilor de modernizare. Deși proiectul a prevăzut alocarea de fonduri pentru renovarea școlilor și dotarea acestora cu echipamente moderne, implementarea acestor măsuri a fost adesea întârziată sau ineficientă, iar multe școli, în special cele din mediul rural, continuă să funcționeze în condiții inadecvate, ceea ce afectează direct calitatea educației oferite.
Mai mult, problema abandonului școlar nu a fost rezolvată, ba chiar s-a agravat în unele regiuni. Proiectul ”România Educată” nu a reușit să abordeze cauzele profunde ale acestui fenomen, cum ar fi sărăcia și lipsa de acces la resurse educaționale adecvate, pentru că în loc să creeze programe eficiente de sprijin pentru elevii din comunitățile dezavantajate, proiectul s-a concentrat prea mult pe aspectele administrative și mai puțin pe cele sociale.
O altă problemă majoră a fost percepția că reforma a fost folosită ca un instrument politic, mai degrabă decât o inițiativă sinceră pentru îmbunătățirea educației, aspect evidențiat de controversele privind acordarea indemnizațiilor de merit, care au fost percepute ca fiind influențate de favoritism și relații personale, cazuri care subminează încrederea publicului în reformele propuse și întăresc ideea că proiectul servește mai degrabă interese politice decât educaționale.
Cu toate că „România Educată” a avut, probabil, obiective ambițioase și necesare pentru modernizarea sistemului de educație, implementarea sa defectuoasă și politizarea procesului au dus la rezultate dezamăgitoare și, tocmai de aceea, este esențial ca viitoarele reforme să fie bazate pe consultare largă, transparență și un angajament real pentru îmbunătățirea educației, dacă se dorește o schimbare pozitivă durabilă.
În România, personalităților științifice și culturale de prestigiu li se poate acorda o indemnizație de merit pe viață, menită să recompenseze activitățile de notorietate în domeniul culturii, științei și sportului, o indemnizație reglementată prin Legea nr. 118/2002, care are un cuantum lunar egal cu trei salarii minime brute pe țară și este neimpozabilă și care are ca scop recunoașterea și sprijinul valorilor naționale, oferind o susținere financiară stabilă pentru cei care au contribuit semnificativ la dezvoltarea acestor domenii.
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/34624
Recent, doamna ministru Ligia Deca a conferit doamnei profesor universitar doctor Mihaela Miroiu, fost decan la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), această indemnizație, prin Ordinul de Ministru nr. 6384/08.12.2022. (Ordinul de Ministru nr. 6384/08. 12. 2022 (https://www.edu.ro/sites/default/files/_fișiere/Legislatie/2022/OM_indemnizatii_merit_2022.pdf)
Cu toate acestea, informațiile specifice privind meritele pentru care a fost acordată această indemnizație nu au fost clarificate public, iar această lipsă de transparență generează controverse și speculații cu privire la motivele reale din spatele acestei decizii.
Un aspect controversat al acestui caz este legătura dintre doamna Mihaela Miroiu și doamna ministru Ligia Deca. Doamna ministru Ligia Deca a primit din partea doamnei Miroiu trei cursuri pe care le predă la SNSPA, Studii europene, Politici educaționale și Relații internaționale și integrare europeană.
https://dri.snspa.ro/teachers/ligia-deca/
Astfel, doamna ministru a reușit să ajungă să facă parte din corpul profesoral a SNSPA.
Această conexiune alimentează speculațiile conform cărora acordarea indemnizației ar putea fi un fel de ”bacșiș camuflat” pentru aceste cursuri, ridicând întrebări cu privire la un posibil conflict de interese.
Transparența și integritatea în procesul de acordare a indemnizațiilor de merit sunt esențiale pentru menținerea încrederii publicului în acest sistem, iar lipsa unor criterii clare și obiective pentru selecția beneficiarilor poate duce la suspiciuni de favoritism și corupție. Dacă aceste indemnizații sunt percepute ca fiind distribuite pe criterii subiective sau pe baza relațiilor personale, scopul lor de a recompensa excelența și contribuțiile remarcabile este complet compromis.
Criticii proiectului ”România Educată” argumentează că aceste practici nu sunt izolate și reflectă o problemă sistemică în gestionarea resurselor și recunoașterii valorilor în România și susțin că proiectul a eșuat în a aduce schimbările necesare în educație și, în schimb, a perpetuat vechile cutume de favoritism și nepotism. Într-o societate în care transparența și integritatea sunt esențiale pentru construirea încrederii, lipsa unor criterii clare și obiective pentru acordarea indemnizațiilor de merit nu face decât să accentueze percepția de corupție și să submineze eforturile de reformă.
Publicarea detaliilor specifice privind realizările care au dus la acordarea indemnizațiilor ar putea contribui la creșterea încrederii publicului în acest sistem și la evitarea speculațiilor nefondate.
Acordarea indemnizațiilor de merit în România reprezintă o recunoaștere importantă a contribuțiilor excepționale în diverse domenii, însă cazul doamnei Mihaela Miroiu subliniază necesitatea de transparență și claritate în procesul de selecție pentru a menține integritatea și încrederea publicului.
Legăturile dintre oamnenii politici aflați în puncte cheie ale guvernării și universități subliniază complexitatea tranziției, dar și perpetuarea unor vechi cutume, potrivit zicalei ”na-ţi-o ţie, dă-mi-o mie”, în care „Schimbarea este singura constantă”, spunea Heraclit, o idee care se aplică perfect în contextul evoluției instituționale și academice din România post-comunistă.
În prezent, acordarea indemnizațiilor de merit reprezintă o recunoaștere a contribuțiilor remarcabile în domeniile culturii, științei și sportului, dar cazul doamnei Mihaela Miroiu evidențiază importanța transparenței în acest proces. Cuvintele lui George Orwell, „Într-o lume în care totul este mascat în secret, adevărul devine o marfă prețioasă”, subliniază necesitatea de a menține integritatea și încrederea publicului prin transparență. Pentru a evita suspiciunile de favoritism și pentru a asigura că aceste indemnizații sunt acordate pe criterii obiective, este esențial ca meritele specifice să fie clar comunicate și să existe un proces transparent de evaluare, pentru că numai astfel ne putem asigura că indemnizațiile de merit își îndeplinesc scopul de a recompensa cu adevărat excelența și contribuțiile remarcabile în cultura, știința și sportul românesc.
Proiectul ”România Educată” a dezamăgit profund prin implementarea defectuoasă a normelor, lipsa de transparență și politizarea procesului care au subminat obiectivele propuse, lăsând educația românească să se confrunte cu aceleași provocări majore ca înainte. Pentru ca viitoarele reforme să aducă schimbări pozitive și durabile, este esențial să fie bazate pe o consultare amplă, transparență și un angajament real față de nevoile și așteptările elevilor, profesorilor și întregii societăți, căci numai astfel se poate spera la o educație de calitate, care să reflecte cu adevărat valorile și potențialul națiunii române.